Volvo – kärt barn många klubbar

Av alla de saker som vi svenskar förknippas med internationellt sett så är Volvo helt klart med på den listan. Det finns Volvo-entusiaster världen över och här i Sverige är intresset för Volvo ganska stort. Vi behöver inte gå särskilt många steg från våran ytterdörr för att få syn på en Volvo. Bilen har varit en trotjänare åt svenska folket sedan klockan tio på förmiddagen den 14 April 1927, då den första bilen rullade ut ur fabriken. Vi har firmabilen, veteranbilen som vårdas ömt, herrgårdsvagnen och hundbilen, vi har raggarbilen och gatbilen, rallybilen, lastbilen, traktorn och EPA-traktorn, militärbilen och familjebilen. Det verkar finnas en modell för varje behov.

På 1930-talet fick Volvo storordrar från försvaret och fram till 50-talet var det lastbilsavdelningen som höll Volvo rullande, både i landet och internationellt. 1945 var Volvo faktiskt det enda företaget i världen som tillverkade personbilar, lastbilar, bussar och traktorer på samma gång och tillväxten som följde efter andra världskrigets slut gjorde Volvo till en internationell jätte med produktion i flera länder. Det är dock inte enbart motorfordon på land som företaget varit involverat i utan även på den marina sidan via Volvo Penta som tillverkar båt- och industrimotorer. 1999 såldes personbilstillverkningen till Ford Motor Company som 2010 sålde det vidare till det kinesiska företaget Geely.

Just att Volvo har tillverkat flera typer av fordon gör att vi idag har ett antal olika volvoklubbar, varav de flesta inriktar sig på en egen typ av Volvo. Bara i Sverige finns det 12 olika klubbar varav en är en paraplyklubb för de andra klubbarna, SVIS, Svenska Volvoklubbar i Samverkan. Här hittar man Svenska Volvoklubben, Svenska Volvo Amazonklubben, StorVolvo-klubben och 164 Club of Sweden bara för att nämna några av dem.

Varför ska man vara med i en bilklubb då? Jo, fördelarna är många. Generellt sett får man en medlemstidning med lite matnyttigt och kuriosa om märket eller modellen, man får kontakt med likasinnade och man har ofta tillgång till en vettig reservdelsmarknad. Det ordnas meetings, events, utställningar och olika tävlingar och Amazonklubben har till exempel veteranbilsrallyn ibland på sina träffar. Det handlar mest om en tipsrunda med bil, inget åka fort och spruta grus-rally.

Andra fördelar med att tillhöra en bilklubb är att man ofta har rabatter och förmånliga priser på bensin och diesel, försäkringar och tillbehör om klubben har avtalat sig till detta som samarbetspartner till olika företag. Rabatter på inträden till olika event och museum kan också förekomma om man är medlem i en klubb. På stora bilsportevent finns ofta olika specialklubbar representerade för att visa upp sig, sina medlemmar och sin verksamhet, därför kan man hitta även volvoklubbar på bilmässan i Elmia bland annat.

Ofta startas klubbar för att man vill bevara en viss modell för framtiden och på samma gång knyta samman människor som delar detta intresse. Det blir en gemenskap och många nya vänskapsband kan knytas när man från många olika håll engagerar sig i samma sak. Ofta hjälps man åt om något felas och man kan söka kunskap hos andra om man kör fast i sitt renoveringsprojekt vare sig det gäller en gammal Amazon eller en gatbil med neonlysen.