Bilar från 60-talet vi älskar

Vi har väl alla våra olika favoriter bland 60-talets härliga bilar. För dem som inte själva var med på den tiden och minns bilarna, kommer vi i kontakt med flertalet gånger varje år på power meet, cruisingar och andra bilsportevent. Många av bilarna är i fint bruksskick, andra är mer rost än plåt och vissa tas knappt ut ens om solen har lyst i en vecka. Men vilka är de då, de klassiska bilarna vi älskar, vårdar och drömmer om? Här är några av dem.

Ford lanserade sin Mustang 1964 och den blev snabbt en av bilhistoriens absolut största succéer. Den var tuff, sportig och hade ett rimligt pris, dessutom kunde den fås med en V8. I slutet på 60-talet tillverkades Mustang Shelby GT350 och GT500. Som kuriosa kan nämnas att GT500 användes som inspiration till Eleanor, filmbilen i Gone in 60 Seconds. Eleanor är en Mustang Shelby GT500E, men det är bara en fiktiv bil, den finns inte på riktigt.

Chevrolet lanserade sin Camaro som svar på Fords mustang i slutet på 60-talet, men GM-policyn satte krokben för modellen genom att ha en begränsning för vilken slagvolym motorn fick lov att ha. 400 kubiktum eller 6.6 liters motor var max. Detta gjorde att Camaro hamnade i skuggan av Mustang och även Plymouth Barracuda som inte hade någon sådan begränsning. Don Yenko kringgick denna begränsning genom att sälja Yenko Camaro med en 7-liters motor istället och vips kunde Camaro hävda sig på gatorna.

Plymouth Barracuda var Plymouth och Chryslers svar på mustangen. Den sattes ihop väldigt snabbt och byggde på Valianten, men 1967 baserades den på Chryslers nya E-plattform istället, precis som Dodge Chargern. Det var ett kraftpaket med sparsamt påkostad inredning som passade ihop med råa och vrålande hästkrafter. 1970 ändrades namnet till bara Cuda och modellen slutade tillverkas 1974 när bensinpriserna exploderade och muskelbilar blev för dyra att framföra i samma utsträckning som tidigare.

En annan favorit är Chevrolets Impala som började tillverkas redan på 50-talet. 1961 lanserades Impala SS, supersport. SS-paket var något som kunde beställas som nybilspaket på ett antal modeller men på Impalan blev det standard med Super Sport på de modeller som hade de största V8:orna. Idag ser man många Impalor på cruisingar och power meets runt om och skicket på dem varierar kraftigt.

Sist men inte minst kan vi nämna Ford Thunderbird. Den kom på 50-talet som Fords svar på Chevrolets Corvette och var tänkt som sportbil. Eftersom den hade större motorstyrka än Corvetten så sålde den också bättre i början. Under 60-talets motorvolymskrig kom Thunderbirden att bli större och tyngre för varje modell och straxt innan 70-talet fanns den även som en fyradörrarsmodell. Namnet bär en historia. Modellen visades som mock-up på Detroits bilmässa för att känna av intresset hos publiken 1954. Publiken fick sedan lämna namnförslag. 5000 förslag inkom och ur dem valdes Thunderbird.

Nästa gång du är på ett motorsportevent med klassiska bilar så titta efter de här raringarna och tänk på historien bakom dem. Än idag är de älskade dyrgripar för sina ägare och andas förutom bilhistoria även rejält med brutal power.